Milá maminko a tatínku, chcete vědět, jak Vaše dítě prožívá obyčejný den v mateřské škole?
Ne všechny děti umí Vám, rodičům, odpovědět na Vaši otázku: „Co jsi dělal ve školce?“ Proto jsem se rozhodla Vám rodičům tento den přiblížit.
Mateřská škola má povinnost vytvořit si vlastní Školní vzdělávací program (ŠVP), který je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem. ŠVP je sestaven v obecné rovině, kde jsou společná témata pro všechny věkové kategorie. Učitelky ve třídě pak vytvářejí každý týden vlastní Třídní vzdělávací program a ten slouží jako denní program pro děti, ve kterém se střídají různé činnosti podle plánu.
Děti při příchodu do MŠ mají možnost vzít si jakoukoliv hračku a hrát si dle vlastní volby – mohou si kreslit, modelovat, vystřihovat, skládat puzzle, konstruovat ze stavebnic, mohou si hrát v dětských námětových koutcích – Na lékaře, Na domácnost, Na hasiče apod. Následuje pravidelný „komunitní kruh“ (nebo sezení na lavičce a koberci). Každý den se vítáme básničkou, děti se počítají, určí jméno dne v týdnu. Povídáme si o různých událostech, o počasí, o svých pocitech, co se komu přihodilo apod. Předškolní děti vymýšlejí slova na danou hlásku, vytleskávají rytmus, počítají slabiky, tvoří věty, recitují básničky, zpívají za doprovodu klavíru. Protáhneme se s pomocí říkadel s pohybem, zacvičíme si, zahrajeme pohybovou nebo hudebně pohybovou hru. Využíváme také tělocvičnu školy.
A je tu čas na svačinku. Děti si podle barevných kartiček vyberou, ke kterému stolu se na týden posadí, učitelka určí každý den „hospodáře“ u stolečku, který děti obslouží.
Další vzdělávací činnosti jsou řízené nebo částečně řízené učitelkou, a to na koberci nebo u stolečků. Děti pracují frontálně před magnetickou tabulí, nebo si učitelka děti rozdělí do menších skupinek. Mladší děti většinou pracují v herně – tvoří, pokládají různé tvary, staví ze stavebnic, tvoří obrázky z mozaiky apod. Učitelka dohlíží na práci předškoláků, pomáhá jim při plnění úkolů. Část dětí maluje, stříhá, lepí, část dělá didaktické úkoly, část dětí se věnuje volné hře na koberci. Učitelka kontroluje práci všech dětí a snaží se vždy zapojit všechny děti do nějaké činnosti. Děti nemají na práci absolutní klid jako ve škole, proto je i pro ně obtížné zvládnout úkol samostatně, soustředit se i v ruchu a úkol dokončit. Následuje pobyt venku, buď formou vycházek, nebo pobytem na školní zahradě.
Křivka zatížení dopoledne stoupá a poté klesá. Proto následuje potřebný odpočinek na lehátku. Odpoledne je v programu více klidových a volitelných aktivit. Po skončení odpočinku si děti ustelou peřinku s polštářem, následuje odpolední svačina a volné aktivity dětí.
Věřím, že jsem Vám celkem podrobně nastínila, jak takový den v mateřské škole probíhá.
Kunčice pod Ondřejníkem
Kunčice pod Ondřejníkem 626
739 13 Kunčice pod Ondřejníkem